Instalacija solarnog sustava na kući ili poslovnoj zgradi često se promovira sloganom da povećava vrijednost nekretnine. No, ima i skeptika koji to dovode u pitanje, smatrajući da potencijalni kupci možda neće cijeniti (ili razumjeti) takvu investiciju. Što kažu podatci tržišta nekretnina i istraživanja kupaca – je li dodana vrijednost od solarnih panela i nadstrešnica mit ili realnost? U ovom blogu razmatramo konkretne brojke iz istraživanja, percepciju kupaca u pogledu energetski opremljenih objekata te trendove u regiji.
Više neovisnih istraživanja u posljednjem desetljeću potvrdilo je pozitivan utjecaj solarnih sustava na cijenu i brzinu prodaje nekretnina. Još prije desetak godina zabilježeno je da se kuće s ugrađenim solarnim panelima prodaju brže i skuplje od usporedivih kuća bez solara. Primjer iz Kalifornije pokazao je da se kuća sa solarnom elektranom prodala 20% brže i za 17% višu cijenu od slične kuće bez panela . Ova razlika motivirala je daljnja istraživanja – američki Nacionalni laboratorij Lawrence Berkeley analizirao je tisuće transakcija i utvrdio da su kupci spremni u prosjeku platiti oko 15.000 USD više za kuću s umjereno velikom solarnom elektranom (oko 3,6 kW) u usporedbi s kućom bez nje . To je praktično iznos koji pokriva dobar dio troška instalacije, što sugerira da se investicija gotovo prebacuje na kupca pri prodaji.
Najnovija sveobuhvatna studija tržišta (analiza preko 6.000 kuća diljem SAD-a od strane tvrtke Zillow) pokazala je da su tijekom 2018. godine kuće opremljene solarnim panelima postigle u prosjeku 4,1% višu prodajnu cijenu u odnosu na kuće bez solarne opreme. Konkretno, Zillow je izračunao da solar dodaje oko 9.200 USD vrijednosti prosječnoj kući u SAD-u . Taj postotak može varirati po regijama – tamo gdje je struja skuplja ili sunce obilnije (Kalifornija, Havaji), premium je veći, dok je u područjima jeftine struje manji, ali je u svim analiziranim slučajevima bio pozitivan. Zaključak stručnjaka za nekretnine je jasan: kupci percipiraju solarnu elektranu kao dodanu vrijednost nekretnini, bilo zbog očekivanih ušteda na računima, bilo zbog ekološke osviještenosti.
Ne samo da solar podiže cijenu, već i olakšava prodaju. Prodavači često ističu u oglasima “solarni paneli ugrađeni”, što privlači sve veći segment kupaca koji traže energetski učinkovit dom. Istraživanja tržišta pokazuju da takve kuće provode kraće vrijeme na tržištu. Na spomenutom primjeru iz Kalifornije, 20% brža prodaja znači manji “holding cost” za prodavatelja i brži povrat kapitala . U prijevodu, kuća sa solarnim sustavom je konkurentnija na tržištu nekretnina.
Što stoji iza ovih brojki? Percepcija kupaca igra ključnu ulogu. Rezultati anketa jasno govore da većina potencijalnih kupaca vidi solarnu opremu kao prednost. U anketi koju je proveo Zillow, čak 80% kupaca navelo je da im je energetska neovisnost i smanjenje računa vrlo važan faktor pri odabiru nekretnine . Drugim riječima, kupci žele kuću koja će im dugoročno biti jeftinija za održavanje i manje ovisna o vanjskim šokovima (poput poskupljenja energije). Solarni paneli na krovu signaliziraju upravo to – investiciju koja će im svakog mjeseca štedjeti novac i štititi ih od rasta cijena struje ili nestanaka električne energije. U svijesti prosječnog kupca, kuća s npr. 5 kW solara na krovu znači potencijalno nekoliko stotina eura uštede godišnje na režijama. Diskontirano na 10-15 godina, to su tisuće eura manje troškova, što su spremni uračunati u kupoprodajnu cijenu.
Osim financijskih motiva, tu je i imidž i vrijednosti. Kako društvo postaje sve svjesnije klimatskih promjena, značajan dio kupaca želi da njihov dom reflektira njihove vrijednosti održivosti. Solarni paneli, toplotne pumpe, izolacija – sve to daje do znanja da je kuća “zelena”. Mlađe generacije kupaca, posebno, pridaju veću važnost ekološkom otisku nekretnine. Za njih solarna elektrana nije samo ušteda nego i doprinos smanjenju emisija, što kuću čini privlačnijom. Zanimljiv je podatak da su u Europi “energetski učinkovite kuće” (one s visokim energetskim certifikatom ili obnovljivim izvorima) počele dobivati i bolje uvjete financiranja – npr. zelene hipoteke s nižom kamatom. To dodatno potiče kupce da traže nekretnine s ugrađenim OIE.
Naravno, neke praktične brige mogu se pojaviti: je li sustav ispravno instaliran, kakvo je stanje opreme, prenose li se garancije na novog vlasnika, postoji li mogućnost da krov prokišnjava zbog instalacije itd. Međutim, ako je solarni sustav profesionalno izveden i dokumentiran, ove brige se lako adresiraju. Solarpark svojim klijentima, primjerice, izdaje svu potrebnu dokumentaciju o sustavu, jamstvima i održavanju koju mogu pokazati budućim kupcima nekretnine. Time se kupcima ulijeva povjerenje da preuzimaju kvalitetan sustav bez skrivenih mana.
Važno je spomenuti da u rijetkim slučajevima gdje su solarni paneli iznajmljeni (leasing) ili postoji ugovor o otkupu na krov (tzv. PPA na tuđem krovu), prodaja nekretnine može biti složenija jer novi vlasnik mora preuzeti te ugovore. No, na našem tržištu takvi su modeli još slabo zastupljeni – uglavnom vlasnici posjeduju instalaciju, što pojednostavljuje stvari.
Dok većina konkretnih istraživanja dolazi iz SAD-a i Zapadne Europe, postoje indikacije da se i na našem tržištu počinje cijeniti energetska opremljenost objekta. U Hrvatskoj, primjerice, sustav energetskog certificiranja zgrada već rangira objekte prema energetskoj učinkovitosti (A+ do G). Kuća s vlastitom solarnom elektranom svakako će lakše postići bolji energetski razred zbog smanjene primarne potrošnje iz mreže. Nekretnine boljeg razreda postižu više cijene i brže nalaze kupce, što je pokazalo i istraživanje Europske komisije: zgrade s oznakom “zelene” energetske klase imaju premium na tržištu nekretnina .
Nadalje, regija JI Europe prolazi kroz visoku inflaciju troškova energije, što čini kuće s solarnim panelima još privlačnijima domaćim kupcima. Dok se ranije možda smatralo da su solarni paneli “egzotika” ili luksuz, danas su sve prisutniji na krovovima kuća i upravo taj primjer povlači susjede (efekt “domino instalacija” gdje jedan vidljivi projekt u kvartu potakne druge na akciju) . Prema riječima agencija za nekretnine, kupci kuća sve češće postavljaju pitanja o solarnim sustavima, izolaciji i općenito koliki su režijski troškovi. Kuća koja može reći “računi za struju su minimalni jer imamo vlastitu elektranu” ima očitu prednost u pregovorima.
Jedan od realnih pokazatelja je i činjenica da investitori u nekretnine (npr. kod gradnje stanova za prodaju) počinju integrirati solarne panele u projekte. Time računaju da će lakše prodati stanove i postići bolju cijenu jer nude niže zajedničke troškove (solarna struja za liftove, rasvjetu, punionice u garaži). U Sloveniji i Hrvatskoj je već nekoliko višestambenih zgrada opremljeno solarnim elektranama na krovu čiju energiju dijele stanari kroz model energetske zajednice . Iako je to tek u začecima, smjer je jasan.
Mogli bismo reći da utjecaj solara na vrijednost nekretnine više nije mit nego mjerljiva realnost. Naravno, kao i kod svake investicije u poboljšanje doma (poput nove fasade, bazena, luksuzne kuhinje), potpuni povrat ulaganja u cijeni nekretnine može ovisiti o ukusima kupca i lokalnom tržištu. No, za razliku od bazena ili skupog uređenja interijera, solarni sustav štedi novac i nakon kupnje, što je univerzalna vrijednost.
Dok je nekad pitanje “povećavaju li solarni paneli vrijednost kuće” možda bilo diskutabilno, današnji podaci i trendovi daju prilično jasan odgovor: da, i vrijednost i atraktivnost nekretnine rastu. Kupci prepoznaju konkretnu financijsku korist (niži računi, potencijalna zarada od viškova) kao i simboličku vrijednost (energetska neovisnost, ekološka odgovornost) solarnih sustava. Stoga se instalacija solarne elektrane može promatrati ne samo kao ušteda tijekom korištenja, nego i kao ulaganje u kapitalnu vrijednost vaše imovine.
Ukoliko razmišljate o dodavanju solarnih nadstrešnica ili panela na svoju nekretninu, imajte na umu i ovaj “bonus” u vidu buduće cijene nekretnine. Solarpark vam može pomoći maksimalno iskoristiti tu investiciju: stručnom ugradnjom i dokumentacijom osiguravamo da sustav podigne energetsku klasu vaše zgrade i ostavi dobar dojam na potencijalne kupce ili stanare. Naša rješenja dizajniramo tako da su estetski uklopiva i tehnički pouzdana, čime vašoj nekretnini dodajemo i funkcionalnu i vizualnu vrijednost. Javite nam se za besplatne konzultacije – pokazat ćemo vam kako solarni sustav nije samo zelen, već i zlatan kada je riječ o vrijednosti vaše nekretnine.
Solarne instalacije su trend koji kupci traže – ne propustite priliku da vaša nekretnina zasja na tržištu uz Solarpark.